leertherapie

Leertherapie vormt een belangrijk onderdeel in de scholing tot therapeut.

Goede therapeuten hebben net als andere mensen, prettige en onprettige zaken meegemaakt in hun leven. Ze hebben negatieve ervaringen echter omgezet in goede ervaring en wijsheid.

In leertherapie word je aangemoedigd om jezelf te verkennen en te leren vertrouwen op je ontwikkelde intuïtie en vakmanschap. Ook onderzoek je je verleden om na te gaan welke krachten je denken, voelen en doen hebben gevormd en welke gevoeligheden je eraan overgehouden hebt.

Tijdens de leertherapie werk je aan een aantal situaties die in je eigen leven spelen en die je bij jezelf door wilt werken. Dit leidt tot nieuwe inzichten! De bedoeling is dat je je eigen groei en ontwikkeling bevordert. Tegelijkertijd ervaar je hoe het is om je als cliënt over te geven aan een ander.

Het doel van de leertherapie is dat er een proces van bewustwording op gang komt en dat je het inzicht in jezelf vergroot, om zo uiteindelijk beter te kunnen functioneren in je persoonlijke leven, maar ook binnen je (toekomstige) werk.

Aan de leertherapie gaat een intake vooraf. Daarin wordt gesproken over persoonlijke leerdoelen, frequentie en tijdsduur van de leertherapie. We sluiten de intake af met het vaststellen van jouw leerdoel en we maken afspraken over het begeleidingsproces. Aan het eind evalueren we jouw leerdoel en het begeleidingsproces.

‘De wijze zoekt wat in hemzelf zit, de dwaas zoekt daarbuiten’ (Confusius).